سیستم کولر خودرو بخش سوم

سیستم کولر خودرو بخش سوم

کولر خودرو دیگر به عنوان یک وسیله تجملی در اتومبیل به حساب نمی آید. بلکه ضرورتی است که استفاده از اتومبیل توأم با امنیت و آرامش خاطر است. نیازی نیست که توضیح دهیم اتومبیل شما مجهز به کولر باشد، می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناک، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت.سیستم کولر خودرو در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی اتومبیل، با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین برودت دلخواه را تولید می‌کند تا راننده آرامش بیشتری را در هنگام رانندگی تجربه کند.

روش‌های نگهداری سیستم کولر

۱- شیشه‌ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک‌کننده گاز تعبیه شده، برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است. هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد، عبور مایع سفید رنگ پرفشار به همراه حباب‌های فراوان از زیر شیشه به چشم می‌خورد. اگر فقط حباب‌ها را به همراه کف کم فشار می‌بینید، گاز مایع در سیستم به‌اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی‌شود، سیستم کولر شما بدون گاز است.

۲- سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید زیرا به کمپرسور کولر آسیب می رسد.

۳- هنگام شارژ گاز، مطمئن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد.

۴- مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در این صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می‌کند.

۵- هنگام استارت زدن، سیستم کولر خودرو در حالت خاموش باشد.

۶- قبل از روشن کردن سیستم، بهتر است اجازه دهید موتور اتومبیل کمی گرم شود.

۷- سیستم کولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن نکنید. بهترین زمان برای راه‌اندازی سیستم، قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پایین است.

(البته خاموش کردن سیستم سرمایش در هر سرعتی بلامانع است و خطری به همراه نخواهد داشت.)

۸- همواره از گازی که با سیستم کولر خودرو شما سازگار است استفاده کنید.

رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر

سامانه تهویه مطبوع خودروها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود که هنگام استفاده از کولر، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود. به طور متوسط ۴ تا ۵ اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کند به همین دلیل است که به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود. میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود.

انواع گازهای موجود برای کولر خودرو

۱- گاز آر ۱۱ (R11):

تعداد کمی از خودروها به کولر مجهز بودند پس این گاز نتوانست به صورت عمومی مورد استفاده قرار بگیرد.

۲- گاز آر ۱۲:

جایگزین آر ۱۱ شد و تا سال ۱۳۷۱ برای تمام محصولات تولید شده به کار گرفته شد.

این گاز به دلیل داشتن خواص مطلوب حرارتی و ترمودینامیکی، روی فلزاتی همچون آلومینیوم، مس، آهن، فولاد و… اثر شیمیایی نداشت و به راحتی با روغن‌های معدنی قابل استفاده بود ولی به خاطر اینکه اثر مخربی بر محیط ‌زیست داشت، پس از مدتی طولانی از چرخه فعالیت خارج شد.

۳- گاز آر.آی.۱۳۴ رسید:

– گازی بی‌خطر با خاصیت جذب و انتقال سریع گرما.

– این گاز غیرقابل اشتعال و غیرسمی است و پایداری شیمیایی و حرارتی مناسبی در مجاورت سرما از خود نشان می‌دهد.

– هیچ گونه واکنشی نسبت به لایه ازن ندارد، اما درصورت آزاد شدن در هوا باعث گرمایش زمین می‌شود.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *