نگهداری خودروی بخش دوم

نگهداری خودرو بخش دوم

هـدف از سرویس و نگهداری خودرو این است که بتوانیم بهره لازم و كافي را از موتور اخذ شود و عمر موتور از نظر كاركرد طولاني گردد. بهتر است این عمل در فواصل زمانی مشخصی روی موتور صورت بگیرد. مواردی که در می­ باشد اهمیت دارند در به شرح ذیل آمده است:

هنگام بالا رفتن آمپر آب چکار کنیم؟

۱- خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.

۲- سراغ فن ها رفته و کارکرد آنها را بررسی کنید اگر فن ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید.

خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.

۳- اگر فن ها در حال چرخش بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد.

در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک تک استارت بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند.

با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید. فقط در مواقع اضطراری از آب شهر استفاده کنید و  تا حد امکان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاد کنید.

اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟

۱- وجود هوا در سیستم

۲- قفل کردن ترموستات

۳- مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور

۴- از کار افتادن واتر پمپ

چراغ ها

اگر دیدید یکی از راهنماهای خودرویتان از دیگری تندتر روشن و خاموش می شود، بدانید یکی از لامپ ها از کار افتاده است.

هنگام تنظیم نور چراغ ها باید توجه داشت که اگر این کار به طور نادرست انجام شود، خیره کنندگی بیش از حد، اتلاف در میزان نوردهی و خستگی راننده را به همراه دارد. چراغ های خودرو را حداقل یک مرتبه در سال وارسی کنید و برای ایمنی بیشتر، همیشه چند لامپ یدک در جعبه داشبورد داشته باشید.

هنگام تعویض لامپ به شیشه لامپ نو دست نزنید، چرا که چربی دست شما روی آن می نشیند و زمانی که داغ شود باعث ترک خوردگی ­اش خواهد شد.

پرهيز از توقف‌های بی مورد

سفرهاي شهری خود را طوری برنامه­ ريزی کنيد که در ساعت‌هاي سنگين ترافيک نباشد.

ايستادن و حرکت کردن مداوم در رانندگي موجب مصرف سوخت بيشتر مي شود.

در توقف‌هاي طولاني مدت وسيله نقليه خود را خاموش کنيد.

سرد يا گرم بودن موتور مطرح نيست، توقف‌های بي مورد باعث اتلاف سوخت، خرابی دیسک و صفحه و کلاچ، افزايش هزينه و آلودگي هوا مي شود.

تعویض نکردن به موقع شمع خودرو چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

۱- پایین آمدن شتاب خودرو

۲- بالا رفتن مصرف سوخت

۳- خام سوزی بنزین

۴- دیر روشن شدن خودرو

نظر کارشناسان روغن در خصوص یک روغن موتور مرغوب چیست؟

۱- زیاد غلیظ و ناروان نباشد.

۲- اضافه کردن مواد مکمل مانند غلیظ کننده ها در روغن موتور مجاز نیست.

۳- هنگام کار در موتور به تدریج سیاه شود:

یکی از وظایف اصلی روغن موتور تمیز نگهداشتن موتور است، به این منظور در روغن موتور مواد افزودنی اضافه می شود که وظیفه پاک کردن دوده و رسوبات را از بدنه موتور و معلق نگهداشتن آنها در روغن را دارند. این خاصیت در روغن های قدیمی وجود نداشت و به همین دلیل روغن های قدیمی توانایی پاک نگهداشتن موتور را نداشته و دیر سیاه می شدند.

۴- هیچ ارتباطی بین رنگ روغن با کیفیت آن وجود ندارد.

۵- در حال حاضر روغن های موتور بر حسب نوع و سطح کیفیت و اینکه در چه خودرویی استفاده می شوند بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر کار می کنند.

۶- هر موتوری به واسطه نوع طراحی به یک نوع روغن باسطح کیفیت مناسبش نیاز دارد و هر روغنی را در هر موتوری نمی توان استفاده کرد

برای آنکه دینام نسوزد چه باید کرد؟

۱- از باطری که دارای ظرفیت بیشتر (آمپر ساعت حداقل ۶۵ آمپر) است استفاده گردد.

۲- در صورتیکه مدت زمان توقف طولانی است بافشار دادن پدال گاز دور موتور را تا حدود ۲۰۰۰ دور در دقیفه به صورت متناوب بالا ببرید.( صد البته در توقف طولانی، بهتر است خودرو را خاموش کنید )

۳- دور فن کولر را حدالامکان در پایین‌ترین درجه آن قرار دهید.

۴- شل بودن تسمه دینام مرتبا بازدید گردد.

۵- از روشن کردن چراغها در زمان‌های غیرضرور خودداری نمایید.

مشکلات برداشتن ترموستات

۱- زمان سربالایی موتور خودرو داغ شده و در سرپایینی یکمرتبه و دفعتاً سرد شده که احتمال تاب برداشتن سرسیلندر و ترک برداشتن سرسیلندر و بلوکه سیلندر زیاد است.

۲- در سرمای خیلی سرد بخاری در نیم ساعت گرم می شود.

۳- موتور در دمای نرمال کار نمی‌کند.

چون :

اولاً دیر به دمای مطلوب می رسد و تا آن موقع موتور در شرایط نرمال کار نمی کند.

در ضمن دمای مطلوب کارکرد موتور ۸۵  تا ۹۵ درجه است.

پایین تر یا بالاتر آسیب زا است.

حتی پایینتر آسیب زا است.

ثانیا لقی قطعات زیاد است و سایش قطعات زیاد می شود.

عواملی که باعث پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های آن می گردد:

۱- استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از ۴۰۰۰ دور در دقیقه.

۲- عدم استفاده از دنده مناسب بخصوص در سربالائی ها و یا عبور از روی سرعت گیرها که باعث فشار خیلی زیاد روی موتور و به عبارتی روی این تسمه می‌گردد.

۳- خرابی تسمه سفت کن که در صورت گیرپاژ کردن آن باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد.

۴- زیاد سفت کردن تسمه که در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد.

۵- تسمه های نامرغوب در بازار به وفور یافت می شود که توان تحمل بارهای زیاد را ندارند و به سرعت مستهلک می گردند. لازم است جهت خرید یک تسمه مناسب با  یک تعمیر کار مجرب مشورت نمایید.

۶- در صورت خرید تسمه تایم با یک بازدید چشمی از عدم شکستگی در سطح تسمه مطمئن گردید و از تا زدن و یا از قراردان در جای نامناسب خودداری نمائید. ظاهر کلیه دندانه های تسمه بازدید گردد و در صورت رویت سیم هائی نازک شبیه نایلون از آن استفاده نگردد.

منظور از شرایط سخت کاری برای یک روغن موتورکه می باید روغن موتور زودتر تعویض گردد چیست؟

۱- سرعت خیلی زیاد خودرو

۲- رانندگی با بار زیاد و در سر بالائیها و یدک کشیدن‌ها

۳- زیاد در جا کار کردن موتور

۴- در سرما؛ قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد

۵- به طور مستمر مسافتهای کوتاه را طی کردن و خودرو را خاموش و روشن کردن به ویژه در سرما

۶- رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد وغبار داشته باشد

لذا در این شرایط توصیه می گردد که روغن موتور زودتر تعویض گردد. با توجه به تجربیات موجود، رعایت این نکته برای طول عمر موتور توصیه می گردد.

نکاتی در مورد ترمزها

۱- برای عملکرد بهتر ترمز از مارک مختلف را با هم ترکیب نکنید.

۲- از روغن های هیدرولیک و روغن موتور یا هر ماده دیگری در سیستم اجتناب کنید.

۳- سعی کنید از روغن ترمز جدید برای پر کردن روغعن ترمز استفاده نمایید و به مقدار مورد نیاز و در قوطی هایی با حجم کم خریداری کنید زیرا روغن ترمزی که در معرض هوا باشد اشباع شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

۴- از روغن ترمزهايی كه مدت طولاني در جايی نگه داری شده است نيز استفاده نكنيد.

۵- پس از هر بار تعويض روغن ترمز حتما برای امنيت خود اقدام به هواگيری سیستم نمایید.

آیا روغن موتور تاریخ انقضاء دارد؟

هر چند زمان قطعی خاصی در رابطه با روغن موتور های مینرال (نفتی) تعیین نگردیده، ولی توصیه شده به علت تخریب احتمالی عناصر موجود در روغن موتور، حداکثر ۳۶ الی ۴۸ ماه پس از تاریخ تولید مصرف گردد. حتی اگر اتومبیل زیاد کار نکند، در صورت ریخته شدن روغن داخل موتور، پیشنهاد می شود بدون احتساب کیلومتر کارکرد، حداکثر هر یک سال روغن موتور تعویض گردد.

نکته:

بهترین موقع بنزین زدن صبح هاست که هوا خنک بوده و بنزین در اثر گرما منبسط نشده است. در این حالت بنزین بیشتری وارد باک می‌شود.

چرا داخل رایاتور رسوب می گیرد؟ آیا خطری هم دارد؟

دلیل این رسوبات و زنگارها داخل رادیاتور استفاده از آب لوله کشی به جای آب رادیاتور می باشد که به مرور زمان املاح مدنی آب دربین شبکه های داخلی رادیاتور رسوب کرده و ته نشین می شود و مسیرعبورآب را مسدود می کند. همین عامل باعث خرابی رادیاتور و جوش آمدن آب خودرو می شود. حتی این رسوبات بروی درب رادیاتور وحتی ترموستات تاثیرمنفی دارند وعملکرد این قطعات نیز مختل می شود و در وضعیت بحرانی می تواند کانال های داخلی سیلندر و سرسیلندر را نیز مسدود کند و باعث سوختگی واشر سرسیلندر شود. برای اضافه کردن آب به داخل رادیاتور باید ابتدا آب را جوشانده و بعد از خنک شدن آن را مجدداً جوشانید و بعد از خنک شدن، آن را به آرامی به داخل رادیاتور یا منبع انبساط خودرو منتقل کرد.

چند نکته در مورد آب رادیاتور:

آلیاژ سیلندر بسیار مهم است. مثلا ۴۰۵ به شدت زنگ زدگی و خوردگی دارد حتی با آب مقطر و ضد یخ  ولی  L90 با آب معمولی  نسبت به ۴۰۵ زنگ بسیار کمتری می زند. برای آب رادیاتور، آب مقطر کالا پزشکی پیشنهاد می کنم چون عموما آبهای رنگی بازار فقط  آب لوله کشی و کمی رنگ هستند. ضد یخهای ارزان داخلی هم نریزید (بیشتر از نگه دارندگی، موجب نشتی از پولکی و واتر پمپ می شوند)

نکات بسیار مهم درباره نگهداری موتورهای توربودار

۱- بلافاصله پس از روشن کردن موتور با سرعت زیاد شروع به حرکت نکنید، ابتدا اجازه دهید تا روغن به اتصالات توربو شارژرها برسد سپس حرکت کنید.

۲- تحت هیچ شرایطی تا زمانی که موتور به دمای مطلوب خود نرسیده آنرا زیر بار نبرید.

۳- هیچ گاه زمان تعویض روغن موتور را به تعویق نیندازید.

۴- از روغن موتورهای توصیه شده توسط کمپانی سازنده موتور استفاده کنید. زیرا نه تنها ویسکوزیته مناسب دارند بلکه از نظر سایر استانداردها نظیر API نیز بهینه اند.

۵- در سرعت های بالا توربو شارژرها از حداکثر توان خود استفاده می کنند. بنابراین بعد از طی مسافت‌های طولانی با سرعت بالا به هیچ عنوان بلافاصله بعد از توقف موتور را خاموش نکنید بلکه حداقل ۳۰ ثانیه برای کاهش دمای توربین ها، موتور خودرو را درجا روشن نگه دارید.

۶- به هیچ عنوان قبل از خاموش کردن موتور پدال گاز را فشار ندهید.

وقتی ماشین جوش آورد چرا نباید موتور را خاموش کرد و در صورت عدم انجام چه آسیبی و به کجای موتور وارد می شود؟!

وقتی ماشین جوش می آورد، چون رینگها خیلی داغ هستند اگر خاموش کنید رینگها و پیستون در یک قسمت از سیلندر ثابت قرار می گیرند و نمی توانند حرارت را به جداره سیلندر انتقال بدهند. در نتیجه رینگها به شیار داخل پیستون چسبیده و در اصطلاح می گویند موتور جام (قفل) کرده است. پس اول قبل از خاموش کردن موتور و رادیاتور را با آب خنک کنید و زمانیکه آمپر آب به سمت وسط برگشت، سپس موتور را خاموش کنید.

نکته:

در صورتیکه آب در دسترس نداشتید و به دلیل حرارت زیاد که منجر به آتش سوزی موتور می شود، آنرا خاموش کنید و حتما بطور میانگین در هر یک دقیقه، یک  نیش استارت جهت حرکت پیستون ها بزنید و مراقب باشید موتور روشن نشود تا دمای موتور پایین بیاید.

۵ مورد از مهمترین نکاتی که در نگهداری از خودرو باید مورد توجه قرار بگیرد

۱- بررسی روغن ترمز

۲- بررسی روغن گیربکس اتوماتیک

۳- بررسی مایع خنک کننده

۴- بررسی فیلتر هوای کابین

۵- بررسی تنظیمات سوپاپ خودرو

نکاتی در مورد تعویض تسمه تایم

زمان اعلام شده برای تعویض تسمه تایم ۶۰۰۰۰ کیلومتر است اما توجه داشته باشید در شرایط سخت رانندگی (رانندگی با دور موتور زیاد یا معکوس کشیدن های پیاپی و رفت و آمد در ترافیک سنگین) این زمان به نصف کاهش پیدا می کند.

نکاتی در مورد دنده

زمانی که می‌خواهید در یک فضای کوچک پارک کنید به طور معمول شاید بارها دنده را از حالت عقب به جلو ببرید در حالی که خودرو هنوز در حال حرکت به سمت عقب است. چنین کاری را باید به خاطر هزینه‌های زیادی که در بر خواهد داشت کنار گذاشت. این کار باعث وارد آمدن فشار زیادی روی سیستم انتقال نیرو می‌شود چرا که قطعات را مجبور می‌کند تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنند. پیشگیری از چنین آسیبی ساده است، تنها کافی است تا چند لحظه وقت بیشتری را صرف کرده و در هنگام تعویض دنده‌ها از توقف کاملا خودرو مطمئن شوید.

چگونه دما، روی باد لاستیک اثر می کند؟

هنگامی که دمای بیرون افت کرده یا بیش تر می شود، تایرها تمایل به تغییر فشار دارند. در حقیقت، کاهش شش درجه سانتی گراد از دمای محیط، فشار باد تایر را ۵۰۰ گرم تا یک کیلوگرم کم می کند. تایرها در هوای داغ فشار بیشتری را از دست می دهند. استهلاک سریع و عملکرد بد رانندگی در تایرهای کم باد رخ می دهد. اگر در جایی زندگی می کنید که دمای بیرون خیلی داغ است، فشار باد تایر را بررسی کرده و زمانی که به باد نیاز داشت، این کار را انجام دهید.

استفاده از تمیز کننده چرخ

هنگامی که رینگ های خودرو کثیف هستند باعث پوسیدگی لنت های ترمز شده و حتی با شست وشوی خودرو، لکه های آن پاک نمی شوند.بنابراین نیاز به پاک کننده رینگ دارید تا چنین لکه هایی را بردارد. مطمئن باشید که از فرمولاسیون صحیح استفاده می کنید. بعضی از تمیز کننده ها برای رینگ های فولادی طراحی شده اند و بقیه برای رینگ های اسپرت مناسب هستند. تمیز کننده رینگ های فلزی فرمول های متنوعی دارند و بستگی به نوع فلز رینگ دارد که آلومینیومی یا کرومی باشد. از رینگ های فولادی با پولیش چرخ و از رینگ های اسپرت آلومینیومی با استفاده از واکس مراقبت کنید.

چطور می توانیم شیشه های ماشین را برق بیندازیم؟

 کافیه از ترکیب آب، مایع ظرفشویی و سرکه استفاده کنید و با آب پاش اسپری کنید.

بازديدهای هفتگی

۱- سطح آب رادياتور

۲- سطح محلول الکتروليت باطری(آب باطری)

۳-بازديد از روزنه‌های درب باطری

۴-تنظيم باد لاستیکها

۵- روغن کلاچ و ترمز

۶-بازديد روغن موتور

بازديدهای ماهيانه

۱- نشتی روغن ترمز چک شود

۲- شستشوی موتور و کف اتاق

۳- گريسکاری و روغن کاری قسمتهای گريس خور

بازديدهای شش ماهه

۱- فيلرگيری پلاتين

۲- فيلرشمع

۳- تنظيم موتور

۴- بازديد از کليه لوله و اتصالات و شيلنگها و سيستم سوخت

۵- بازديد از تسمه و پروانه

۶- تعويض ضربدری لاستيکها

اگر با سرپلوس که خراب است کار کنیم چه اتفاقی می افتد؟

باعث شکستن محفظه ساچمه ها می شود وخودرو دیگر حر کت نمی کند.

درصورت شکستن احتمال قفل کردن فرمان وجود دارد وکنترل خودرو از دست شما خارج می شود.

در صورتی که سرعت خودرو زیاد باشد احتمال آسیب رسیدن به گیربکس وجود دارد.

دربعضی موارد احتمال چپ کردن خودرو نیز وجود دارد.

بازديدهای سالیانه

۱- تعويض پلاتين و شمع

۲- بازديد از لوله های ترمز و ترمزدستی

۳- بازديد کاربراتور در صورت کاربراتوری بودن

۴- بازديد تمام چراغها

۵- بازديد لاستيکها

۶- تنظيم فرمان و جلو بندی

۷- سرویس استارت

بازگشت به بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *