نگهداری خودرو بخش اول

نگهداری خودرو بخش اول

هـدف از سرویس و نگهداری خودرو این است که بتوانیم بهره لازم و كافي را از موتور اخذ شود و عمر موتور از نظر كاركرد طولاني گردد. بهتر است این عمل در فواصل زمانی مشخصی روی موتور صورت بگیرد. مواردی که در نگهداری صحیح موتور می­باشد اهمیت دارند در به شرح ذیل آمده است:

تأثیر کثیف بودن فیلتر هوا در مصرف سوخت

برای مثال اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریبا نیم کیلومتر کمتر جلو می روید. یعنی خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل ۱۵ کیلومتر جلو می رود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف می کند ولی معادل ۵/۱۴ کیلومتر جلو می رود.

با توجه به آلودگی و وجود ذرات آلاینده در هوا، در صورتیکه  فیلتر هوا به موقع در هر سرویس تعویض نگردد باعث می شود که این فیلتر وظیفه خود را به درستی انجام نداده و ذرات آلاینده اجزای مهم موتور مانند سوپاپ ها، یاتاقان ها، رینگ های پیستون و بدنه داخلی سیلندر را شدیداً دچار سایش و فرسایش می کند.

تعویض به موقع فیلتر هوا از ورود این ذرات به داخل موتور جلوگیری کرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت از موتور می گردد.

از علائم تعویض فیلتر هوای کابین خودرو

بوی نامطبوع و تغییر رنگ  فیلتر و تغییرشکل ظاهری آن می باشد.

لازم بذکر است از گرفتن باد جهت تمیز کردن فیلتر کابین خودداری نمایید زیرا با این عمل فیلتر خاصیت خود را از دست داده و کارایی مورد نیاز را ندارد.

هزینه و وقتی که صرف تعویض فیلتر هوای کابین خودرو می گردد منجر به راحتی و سلامتی سرنشینان خودرو خواهد شد.

آیا ریختن تینر یا گازوییل در باک بنزین برای ماشین سودمند می باشد؟

۱- به هیچ وجه این کار را به اصطلاح برای شستشوی قطعات داخلی موتور، انجام ندهید…

۲- در خودرو های کاربراتوری نسل قبل شایع بود که اگر مقداری گازوییل یا تینر درون باک بنزین ریخته شود، باعث شستشو و کارکرد بهتر موتور می شود.

۳- در خودروهای امروزی که سیستم سوخت رسانی انژکتوری دارند، ریختن گازوییل و تینر در باک بنزین، باعث سوختن پمپ بنزین و صدمه به سوزنهای انژکتور می شود.

۴- لذا جهت شستشوی قطعات داخلی موتور فقط از بنزین سوپر استفاده شود.

۵- پیشنهاد می شود هر دوبار که بنزین معمولی می زنید، یکبار از بنزین سوپر استفاده کنید.

۶- در غیر اینصورت به هیچ وجه از مکمل های دیگر جهت شستشوی اجزای موتور استفاده نشود.

در خودروهای گازسوز کارخانه ای جهت جلوگیری از ایجاد:

خطای احتمالی در ECU

خرابی ریل سوخت، سنسورها و…

کاهش استهلاک موتور

بهتر است در هربار خاموش کردن خودرو ابتدا کلید وضعیت سوخت را در حالت بنزین قرار داده سپس خودرو را خاموش نمایید

تمیز کردن صندلی های چرمی

محلول آب نیم گرم و صابون، بهترین وسیله برای تمیزکردن صندلی های چرمی است. آب صابون را با پارچه نرمی روی چرم بمالید و با یک پارچه نرم دیگری آن را خشک کنید.

با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده و بسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید. در صورت خاموش نشدن چراغ، به نمایندگی مراجعه نمایید.

ریختن روغن بیشتر از خط ماکس ضررهای زیر را برای خودروی شما دارد:

۱- باعث فشار به پمپ روغن می شود.

۲- باعث نفوذ روغن به سر شمع ها و دوده زدن الکترود آنها می گردد، در نتیجه جرقه شمع ضعیف شده و احتراق ناقص خواهید داشت.

هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.

صافی بنزین و لنت ترمز هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

تسمه تایم خودرو هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد.

تسمه تایم باید برند معتبر باشد.روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود

از تمیز کردن فیلتر هوا جداً خودداری فرمایید چون ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.

از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خود داری کنید.

ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.

در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید

با روشن شدن چراغ استپ، خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.

با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه نمایید.

در اول صبح بعد از روشن نمودن خودرو نیازی به گرم کردن خودرو در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده ۱ و۲ برانید.

در حالت توقف مدت زیادی خودرو را روشن نگاه ندارید.

از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید.

دلایل عمده سوختن پمپ بنزین

۱- استفاده از تینر

۲- تعویض نکردن صافی بنزین

۳- استفاده از بنزین ته باک

هیچ وقت نگزارید چراغ بنزین روشن شود، قبل از روشن شدن چراغ بنزین برای سلامت قطعات خودرو سریعا اقدام به سوخت گیری کنید.

نگه داشتن کلاچ به مدت طولانی چه آسیبی به خودرو می زند؟

نگه‌داشتن کلاچ باعث سایش صفحات آن به یکدیگر شده و منجر به فرسودگی صفحات و احتمال از کار افتادن ناگهانی کلاچ می‌شود. بهتر است هنگام توقف دنده را خلاص کرده و کلاچ را رها کنید و فقط هنگامی کلاچ بگیرید و دنده عوض کنید که چراغ سبز شده باشد.

چه عواملی سبب افزایش طول عمر گیربکس می شود و راننده می تواند از خودروئی که سوار می شود؟

۱- بازدید و چکاب دوره ای گیربکس (حدود ۲۰۰۰ کیلومتر در یک ماه نرمال است).

۲- همیشه در هنگام تعویض دنده دستی برای انتخاب بین موقعیت R و D خودرو کاملاً متوقف شود سپس انتخاب دنده کنید. چرا؟

زیرا زمانی که در دنده عقب در حرکت هستید برای انتخاب دنده جلو ناگهان از ریورز (عقب) به سمت درایو (جلو) نکشید، بعد از طی مسیرحرکت عقب کاملاً متوقف شوید بعد شیفتر دنده را با آرامش به سمت دنده درایو(D) بکشید و همینطور بالعکس.

چند نکته در مورد فیلتر سوخت خودروهای انژکتوری

۱- این فیلتر ذرات اضافی بنزین را می گیرد و عنصر محافظتی برای انژکتور و رگلاتور به حساب میاد.

۲- هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر و یا زودتر تعویض انجام شود.

۳- در موقع نصب باید جهت نصب بر روی شلنگ ها رعایت شود.

۴- از تمیز کردن و یا شستن و باد گرفتن فیلتر خودداری کنید:

چون این کار باعث گرفتگی بیشتر فیلتر و فشار آمدن بیش از حد به پمپ بنزین می شود.

عواملی که منجر به ایجاد ایراد موقت در کنترل یونیت ABS و یا روشن شدن چراغ ABS میگردند

۱-  حرکت با ترمز دستی کشیده

۲- هرزگردی چرخها در سطوح لغزنده

۳- حرکت چرخها زمانیکه روی جک قرار گرفته.

۴- خودرو در گل و لای گیر کرده باشد.

دلای تعویض شمع در هر ۲۰۰۰ کیلومتر

شمع در هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر در نتیجه زیاد کار کردن و تحمل گرمای زیاد، دچار آسیب می شود و در تولید جرقه اختلال ایجاد شده و باعث افزایش سوخت می شود.

جلوبندی

۱- مجموعه‌ جلوبندي‌ شامل‌ سيبك‌ها، چپقي‌ها،اتصالات‌ چندگانه‌، ميله‌ تعادل‌، طبق‌.

بسته‌ به‌ نحوه رانندگي‌ و ناهمواري‌ مسير حداكثر هر ۲۰۰۰۰ كيلومتر نيازبه‌ بازديد و سرويس‌ دارند.

۲- هر دو هفته‌ يكبار فشار باد تايرها را تنظيم‌ نماييد و هنگامي‌ كه‌ لاستيك‌ها سرد هستند و در شروع‌ حركت‌ صورت‌ گيرد.

۳- رینگها و لاستیکها را بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر بالانس کرده و به صورت ضربدری جابجا کنید.

نکته: ولي‌ چنانچه‌ جهت‌ گردش‌ در آنها تعريض‌ شده‌ است‌، به‌ تعويض‌ تايرهاي‌ محور جلو با محور عقب‌ در همان‌ سمت‌ اكتفا كنيد.

۴- كمك‌ فنرها را پس‌ از پيمودن‌ هر ۲۰۰۰۰ كيلومتر از لحاظ نشت‌ روغن‌ و صحت‌ عملكرد بازديد نماييد.

۵- بین ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کیلومتر تایرهای خودرو را جهت جلوگیری از هر نوع پیشامد ناگوار تعویض کنید.

۶- به‌ يادداشته‌ باشيد كه‌ همواره‌ در هر محور از لاستيكهاي‌ هم‌ نوع‌، هم‌ نام‌ و هم‌ اندازه‌ استفاده‌ نماييد.

۷- بازديد ميزان‌ گيريس‌ بلبرينگ‌ چرخها مي‌بايست‌ باتوجه‌ به‌ دفترچه‌ راهنماي‌ هر خودرو و مطابق‌ با دستوركمپاني‌ سازنده‌ صورت‌ گيرد.

نکاتی پیرامون تعویض روغن باید به آن توجه کرد

۱- با هر بار تعويض- روغن، فیلتر را نيز حتما تعويض نماييد (بدون توجه به ميزان کارکرد آن)

۲- از ترکيب چند روغن با يکديگر پرهيز کنيد.

۳- پس از استارت زدن موتور حداقل ۱۵ ثانيه درجا کار کرده و سپس تا مدتی با دور پايين برانيد.

۴- هيچگاه از افزودنيها استفاده نکنيد. چرا؟ به دلیل اینکه ممکن است با افزودنيهای موجود در روغن سازگار نباشند

نکته: هر چه لازم باشد در خود روغن موجود است.

۵- از روغنی که بيش از ۳ سال از تاريخ توليد آن گذشته، استفاده نکنيد.

۶- اگر روغن نتواند ذرات اسیدی و ناخالصی را جذب کند سیاه نمی شود پس مرغوب نیست.

برای کاهش صدای زوزه پمپ بنزین در سمند، پژو ۴۰۵ و پارس چه اقداماتی باید انجام داد:

۱- باک بنزین را همیشه جهت جلوگیری از تشکیل بخار اب و اضافه شدن آن به بنزین پر نگهدارید.

۲- فیلتر بنزین را حداقل هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر تعویض نمائید. و سعی کنید از مارک های معتبر استفاده کنید.

۳- روکش پمپ را در نواحی گرمسیری باز کرده و در هنگام بارندگی جهت نفوذ رطوبت آن را نصب کنید.

نکته: این روکش یک محافظ برای پمپ برای جلوگیری از ضربات احتمالی نیز می باشد.

چه اتفاقی می افتد که دیسک و صفحه اجازه نمی دهد قدرت موتور بالاتر برود؟!

دیسک و صفحه رابط بین موتور و گیربکس هست.

در نتیجه زمانی که دیسک و صفحه ضعیف شوند، موتور و گیربکس کاملاً با هم چفت نمی شوند.

ادامه دارد…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *