سیستم کولر خودرو بخش اول

سیستم کولر خودرو بخش اول

کولر خودرو دیگر به عنوان یک وسیله تجملی در اتومبیل به حساب نمی آید. بلکه ضرورتی است که استفاده از اتومبیل توأم با امنیت و آرامش خاطر است. نیازی نیست که توضیح دهیم اتومبیل شما مجهز به کولر باشد، می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناک، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت. سیستم کولر خودرو در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی اتومبیل، با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین برودت دلخواه را تولید می‌کند تا راننده آرامش بیشتری را در هنگام رانندگی تجربه کند.

دلایل سر و صدای زیاد و ارتعاش کولر چیست؟

۱- تسمه کمپرسور در جای خود سفت نصب نشده یا اینکه شل شده. برای رفع این مشکل تسمه کمپرسور را سفت کرده و یا پیچ­ های اتصال کمپرسور را در جای خود محکم کنید.

۲- داخل سيكل كولر كمي هوا وجود دارد. روش حل به این صورت است که گاز کولر را توسط دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدد شارژ نمایید.

نحوه استفاده صحیح از کولر خودرو

۱- برای روشن کردن کولر ابتدا چند ثانیه موتور کولر را روشن کرده تا هوای حبس شده در داخل داشبور خارج شود و سپس AC را روشن کنید. چرا؟

بدلیل اینکه هوای محبوس شده در داشبورد با قطعات پلاستیکی و فلزی برخورد داشته و تنفس آن سرطان زا است.

۲- برای خاموش کردن کولر خودرو ابتدا AC را خاموش کرده تا هوای اضافی که شامل گازهای خنک کننده هستند خارج شوند سپس موتور کولر را خاموش کنید.

نکته:

بوی نامناساب کولر هنگام روشن کردن به خاطر به جا ماندن رطوبت در فضای داخلی داشبورد می باشد

 اجزای تشکیل‌دهنده کولر خودرو

۱- کمپرسور:

وظایف کمپرسور چیست؟

– دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل است

– گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و دوباره به داخل اواپراتور به می برد

چرا وزن و حجم کمپرسور باید متناسب با قدرت موتور باشد؟

– هنگام نصب براحتی در محل مورد نظر جاگذاری شوند

– بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل نکند

۲- کندانسور:

کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرارت را به عهده دارد. کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.

۳- کپسول خشک‌کننده:

کپسول خشک کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌کند.

کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی است تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتری بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع کند.

روی این کپسول دریچه‌ای شیشه‌ای برای رؤیت گاز وجود دارد.

۴- اواپراتور:

وظایف اواپراتور چیست؟

– مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین خودرو را برعهده دارد

– از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین است

– جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، سرمای ایجاد شده را از طریق کانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می‌دهد که این عمل ایجاد سرما می کند و باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین می شود.

– سیستم کولر خودرو دو سوئیچ کنترلی دارد: یکی از آنها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج می کند و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌کند.

– کارکرد نامناسب هریک از این دو سوئیچ، می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم شود.

۵- لوله و شلنگ:

شلنگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم را بر عهده دارد تا اجزاء سیستم بتوانند در تمام شرایط کاری، بخوبی کار کنند.

این شلنگ ها به دلیل شرایط کاری خاص باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی نظیر SAE (انجمن خودروسازان امریکا) ساخته می‌شوند.

۶- فن کولر:

– وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد

– اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می‌‌دمد

– فن کندانسور هوا را از روی سطح خود مکیده و به سمت موتور می‌دمد

۷- شیر انبساط:

شیر انبساط چه طور عمل می کند؟

– میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر را تنظیم می کند.

– فشار مبرد را به طور ناگهانی کاهش می دهد.

– وقتی کمپرسور شروع به کار می‌کند، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پرفشار تبدیل می‌شود و زمانی که اواپراتور میزان بیشتری مبرد نیاز داشته باشد، شیر انبساط اجازه می‌دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد شود.

– شیر انبساط، برقرارکننده تعادل میان بار گرم و خنک‌کنندگی بهینه اواپراتور است.

۸- رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر:

سامانه تهویه مطبوع خودروها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود که هنگام استفاده از کولر، همزمان با افزایش فشار بیشتر بر روی آن مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می کند. به طور متوسط چهار تا پنج اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کند که این روند به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود.

میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود.

ادامه دارد…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *